KOMUNIKASI INTERPERSONAL WAROENG NOESANTARA DALAM UPAYA MEMBERIKAN PELAYANAN BERKUALITAS UNTUK MENJAGA LOYALITAS PELANGGAN
Keywords:
nterpersonal communication, service quality, customer loyaltyAbstract
This study aims to determine interpersonal communication between the leadership and employees of Waroeng Noesantara to maintain customer loyalty because, with customer loyalty, the product will continue to be sold, and it is assumed that it can be recommended to other consumers to add new customers. The research method used is a descriptive method with a qualitative approach. Primary data collection was carried out by interviewing key CEO informants, manager on duty support informants, baristas and cashiers, social media administrators, baristas, and three customers, while secondary data collection was carried out by observation and literature study. Data analysis uses the Miles and Huberman analysis model, namely an interactive model with data reduction stages, data presentation, conclusions, and verification data. Testing the validity of the data using source triangulation and technique triangulation the results of the study show that interpersonal communication between leaders and employees is effective so that it has an impact on the ability to provide quality service to customers so that customer loyalty is maintained. Recommendations from researchers suggest that there is an increase in responsiveness in service at the cashier.References
Akuntansi, S., Ekonomi, F., Akuntansi, S., Ekonomi, F., Akuntansi, P. S., Ekonomi, F., & Karyawan, K. (2021). Pengaruh Komunikasi Interpersonal Terhadap Kinerja Karyawan Pada PT . PLN ( Persero ) UIW Sulselrabar UP3 Pendahuluan. 4(2), 41–48.
Aminuddin, A. F. (2012). Manajemen dalam Persektif Islam. Pustaka El Bayan.
Aw, S. (2011). Komunikasi Interpersonal. Graha Ilmu.
Devito, J. A. (2018). Komunikasi Antar Manusia. Karisma Publishing Group.
Dkk, E. (2022). Pengaruh Komunikasi Interpersonal dan Motivasi Kerja Terhadap Peningkatan Kinerja Karyawan Bank Sumsel Babel Kantor Cabang Jakabaring Palembang. Jurnal Media Wahana Ekonomika, 19.
Felsi, F., Welsa, H., & Cahyani, P. D. (2022). Pengaruh kualitas layanan , citra merek terhadap loyalitas pelanggan dengan kepuasan pelanggan sebagai variabel intervening The effect of service quality , brand image on customer loyalty with customer satisfaction as the intervening variable. 19(4), 799–805.
H. Abd. Rahman Rahim & Enny Radjab. (2017). Manajemen strategi. Lembaga Perpustakaan dan Penerbitan Universitas Muhammadiyah Makassar.
Illah, L., & Nashrudin P, A. (2021). Pengaruh Komunikasi Interpersonal Terhadap Kinerja Pegawai Pada Kantor Kecamatan Jawilan Kabupaten Serang. National Conference on Applied Business, Education, & Technology (NCABET), 1(1), 184–201. https://doi.org/10.46306/ncabet.v1i1.16.
Nurbani. (2019). Komunikasi Antarpribadi. Universitas Terbuka.
Oktavia, V. D., Sarsono, S., & Marwati, F. S. (2022). Loyalitas Pelanggan Ditinjau Dari Pelayanan, Kepuasan Dan Kepercayaan Pada Cv Cipta Kimia Sukoharjo. Jurnal Ilmiah Edunomika, 6(1), 540. https://doi.org/10.29040/jie.v6i1.4656.
Pamungkas, A., & Khotimah, K. (2022). Komunikasi Interpersonal Dalam Peningkatan Kinerja Asn Bkpsdm Kabupaten Banyumas. Jurnal Komunikasi Dan Media, 103–114. https://ojs.unsiq.ac.id/index.php/arkana
Putra, I. K. A. M., Wimba, I. G. A., & Susanti, P. H. (2021). Pengaruh Kualitas Pelayanan terhadap Loyalitas Pelanggan melalui Kepuasan Pelanggan sebagai Variabel Mediasi pada CV. Jaya Utama Teknik di Kabupaten Badung. Widya Amrita, Jurnal Manajemen, Kewirausahaan Dan Pariwisata, 1(4), 1279–1291. https://eprints.umm.ac.id/79845/.
R. Wayne Pace Don F.Faules. (2018). Komunikasi Organisasi (Strategi. Meningkatkan Kinerja Perusahaan). PT. Remaja Rosdakarya.
Rizkillah, A., Suryani, S., & Rahmawati, R. (2020). Pengaruh Kualitas Layanan terhadap Loyalitas Pelanggan Bamboo Coffee dan Resto di Lhokseumawe. Mbia, 19(1), 87–96. https://doi.org/10.33557/mbia.v19i1.866.
Sugiyono. (2015). Metode Penelitian Kombinasi (Mix Methods). Alfabeta.
Sukmana, D. E. (2020). Pengaruh Komunikasi Interpersonal terhadap Komitmen Organisasi. Universitas Muhammadiyah Malang, 4(1), 1–9. https://pesquisa.bvsalud.org/portal/resource/en/mdl-20203177951%0Ahttp://dx.doi.org/10.1038/s41562-020-0887-9%0Ahttp://dx.doi.org/10.1038/s41562-020-0884-z%0Ahttps://doi.org/10.1080/13669877.2020.1758193%0Ahttp://sersc.org/journals/index.php/IJAST/article.
T Wood, J. (n.d.). Komunikasi Interpersonal Interaksi Keseharian. Salemba Humanika.
Tjiptono, F. (2014). Pemasaran Jasa. Gramedia.
Tsalatsa, M. A. (2021). Pengaruh Kualitas Pelayanan dan Kepuasan Pelanggan terhadap Loyalitas Pelanggan pada Diskusi Kopi Kafe Gresik. Jurnal Pendidikan Tata Niaga (JPTN), 9(3), 1464–1471. https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/jptn/article/view/42041.
Yohana, Angel; Saifulloh, M. (2019). Interaksi Simbolik Dalam Membangun Komunikasi Antara Atasan Dan Bawahan Di Perusahaan. Wacana, Jurnal Ilmiah Ilmu Komunikasi, 18(1), 122–130. https://doi.org/https://doi.org/10.32509/wacana.v18i1.720